الزهرة الجميلة
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الزهرة الجميلة

منتدى الزهرة الجميلة يرحب بالجميع
 
الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول

 

 قصة أصحاب الأخدود

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
????
زائر
Anonymous



قصة أصحاب الأخدود Empty
مُساهمةموضوع: قصة أصحاب الأخدود   قصة أصحاب الأخدود Icon_minitimeالأربعاء سبتمبر 08, 2010 12:17 am

قصة أصحاب الأخدود 80316
قصة أصحاب الأخدود 74658

فى قديم الزمان كان يوجد بلد يحكمها فرعون و يقول انه الاله
و كان يوجد غلام يعنى طفل مش مصدق ان فرعون
هو الل خلقه لانه
مفيش اى فرق بين فرعون و الطفل ده انسان و ده انسان
و مش قادر يوصل لحل
و هو ماشى راى راهـــب يعنى راجل سنه كبير بس بيعرف ربنا و مؤمن جدا جدا
رااه يقول بسم الله الرحمن الرحيم و يدعى لربنا
ساله الغلام ماذا تقول قاله : ادعى ربنا
قال الغلام: و هل يوجد اله غير فرعون ؟؟؟
قال الراهب اه ربى و ربك
و فى طريق الغلام
راى كائب متوحش مفترس فى مدينته امسك الغلام طوبه و قال يا رب لو كان كلام الراهب صح يموت المخلوق ده
و قدرة ربنا موته عشان يثبت انه صح كلام الراهب اندهش الناس و اولهم الغلام
و اجى رجل كفيف الى الغلام و قال : ممكن ترجع لى بصرى
؟؟؟
قال الغلام بالطبع و وضع الغلام يده على وجه الرجل و قال بسم الله و عندما ارفع يديه
رج بصر الرجل و جت امراه لديها طففل رضيع كان مريض قالت له ممكن تشفى لى ابنى ؟؟
وضع الغلام يديه على وجه الطفل و قال بسم الله و رفعها و شفى الطفل اخذ الناس يقولون انه ساحر و هو يحاول ان يقنعهم انه بفضل الله و هم لن يستجيبو
و كان الرجل الكفيف صدق الغلام و هو يشتغل وزير عند فرعون رجع فرعون راى ان وزيره يرى و ساله عن سبب رجوع بصره قاله عن الغلام قال فرعون ااتوا لى بـــ الغلام
قال الغلام : ده مش كلامى لوحدى ده كلام الراهب
قال فرعون هو الراهب المخرف ده لسه عايش قاله اه قال
هاتوووو الراهب و قال فرعون للراهب لو ما كنتش هتعبدنى هقتلك و رفض الراهب بشده ان يعبد فرعون و امر فرعون بقتله و قتلوه
و قال للعساكر اقتلو الغلام بس بعيد عنى و اخدوه عند جبل و حاولوا يرموه قال الغلام يا رب اغثنى ربنا بعت عاصــــــفة شديده و اوقعت بهم و نجت الغلام
و رجع الغلام للملك دون العساكر قاله انت مش بتمووت
قال ارموه فى البحر و ربنا انقذه قال الغلام لو عايزنى اموت ارمينى بسهم و قوس و قول بسم رب الغلام ثم ارمى السهم و هيصيبنى
و جرب و قال بصوت خفيف فى سره و رمى و ما جتش في الغلام قاله انت بتكدب عليا قاله لا انت اللى بتكدب على نفسك
قول بصوت قال بصوت و جت فيه و مات
كل الناس قالت فى نفس الصوت اامنا برب الغلام لانه ما كانش ذكى فرعون و ما كانش عارف انها لو كانت جت فيه كلنت الناس هتصدق و جه واحد من اللى واقفين و كانه شيطان
و قال نعمل حفره كبيــــــــــرة من نـــــــــــار و نسال كل الناس بتعبد مين
اذا قال انت هنسيبه و اذا قال رب الغلام نرميه و كـــــــــل الناس قالت رب الغلام
الا امراه كان معاها طفلها قالت
رب الغلام بس كانت خايفه على ابنها
و ربنا عمل معجزة وخلى الطفل ينطق و يقول انها تنزل فى الحفرة حتى تدخل الجنة
و قالت رب الغلام
(( و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ))
هذه القصة من تعبيرى
قصة أصحاب الأخدود 440612
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
قصة أصحاب الأخدود
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» قصة أصحاب الكهف
» قصة أصحاب الفيل
» قصة أصحاب الجنة

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
الزهرة الجميلة :: منتدى القصص والحكايات-
انتقل الى: